понеделник, 5 ноември 2012 г.

.............


Четох днес "На прощаване" на Ботев и ми се схвана гласа и ми стана тъжно и сълзи ми избиха... не, че ми е за първи път, но чак сега го разбирам в пълната му сила на майка, на либе, на двайсет и осем годишен младеж, тръгнал на сигурна смърт! ... ...а после трябваше с Ясен да отговорим на въпросите - "Какъв смисъл, какви мисли и чувства носи финалът на творбата?" .. и други още по-безумни подобни и си помислих, че НЕ ИСКАМ Митко Воев да го разкъсат по този начин. Не искам да се изучава в училище, НЕ! .. и ми е мъчно за Петя Дубарова...

9 коментара:

ВeСеЛиНа каза...

винаги съм била на мнение, че да правиш литературен анализ по нечий стериотип, е груба грешка не развива никакви способности у децата. Всеки да разбира със сърцето трябва. За Петя Дубарова ми е мъчно много често, неразбрана е била, пораснала, надскочила време и строй. Прекрасна си остава за мен.

Ясмина каза...

така е, и не са необходими тези точно въпроси, които се мъчат да обяснят дори това, което автора изобщо не е мислил... и за Петя точно заради това ми е мъчно - явно незнаеш, но вече я изучават в училище... в цялото ни безумно училище.

ВeСеЛиНа каза...

не знаех, че и нея ще оскверняват. тъжно.

Ясмина каза...

незнам дали е оскверняване наистина, но да я разложат на подобни литературни въпроси е гадно, много гадно.

"а съм само една. и за пръв път съм млада."

какво е искал да каже автора? защо изобщо го е казал? намерете метафората в текста. има ли връзка с другите му творби и кои? виждате ли някакво проиворечие в двете изречения и ако да - какво е? млада ли е била Петя Дубарова, или прехвърлила времето си? - това са само едни мои измислени въпроси, без да съм видяла учебника, но не очаквам да е много по-различно...

ВeСеЛиНа каза...

Тя е едно съкровище, не ми се искаше да й посягат. Каквото е имала и искала да каже, го е направила. За нас остава само да поглъщаме жадно всяка дума и да ни се иска да опазим "неразбраните" от разбиращите.

rossichka каза...

Ти чете ли моя скромен пост за Петя Дубарова?
За литературата и клишетата при изучаването й в училище мълча.:( Тази година у дома има абитуриент, респективно - предстои ни да преживеем матура по БЕЛ...

rossichka каза...

Изложих се! Видях, че първа си откликнала/възкликнала...

Ясмина каза...

нищо, Роси, тъкмо повод пак да го прочета :*

Анонимен каза...

Творците са осъдени да бъдат унижавани, възвеличавани, одумвани, игнорирани, разпъвани, или в най-лошия случай - жертви на ЛНС или преразказ с не-дай-си-Боже, разсъждение :)